Blog

Jeroen Kaal

13-09-2017

Een hyperflexibele identiteit

Op 9 september jl. gebruikt David Langley (TNO, Rijksuniversiteit Groningen) deze zelfde kop boven zijn column in het FD.  Zijn stelling is dat in een wereld waar alles heel snel verandert, waar technologie voor baanbrekende innovatie kan zorgen, flexibiliteit geboden is. Hij stelt dat de balans tussen de bestaande identiteit van elke organisatie en zijn toekomstige mogelijkheden gaat schuiven. Het levensverhaal van een organisatie wordt veelzijdiger en veel veranderlijker. En stelt zich vervolgens de vragen: of een coherente identiteit gewaarborgd blijft? En of die identiteit echt nodig is? Want kijk bijvoorbeeld naar Amazon die nu met Whole Foods Market ook in de wereld van de supermarkten binnen treedt. Denk je dat Jeff Bezos zich druk maakt over de cohesie van zijn bedrijfsidentiteit?

Wel David, dat denk ik zeer zeker. Ik ben er zelfs van overtuigd dat hij dat als geen ander doet en dat dit een belangrijk fundament is onder het succes van Amazon. Ik ben het direct met je eens dat een rigide en introverte identiteit houdbaar succes van een onderneming in de weg kan zitten. Maar als je identiteit er een is van: open staan voor je omgeving, willen leren en co-creëren, gericht zijn op stakeholderbelangen, het hebben van flexibele levenshouding enzovoort, dan zou ik er heel zuinig op zijn en mij heel druk maken over de cohesie ervan met alles wat we doen binnen het bedrijf.

Loading...