Blog

Jeroen Kaal

12-04-2017

Het is altijd persoonlijk bedoeld!

Relaties ontstaan in eerste instantie niet tussen mensen en organisaties of merken, maar tussen mensen en mensen. Mensen praten met mensen, niet met organisaties of merken. En hoe je het ook wendt of keert, organisaties worden gevormd en bepaald door mensen. Mensen hebben opvattingen en meningen. Mensen doen dingen wel of niet. Mensen zorgen voor verandering. Mensen zetten dingen in gang of stoppen er juist weer mee. Ga zo maar door.

Mensen hebben ook meer informatie dan ooit. Hierdoor raken ze er steeds meer van overtuigd dat alleen zijzelf in staat zijn om de werkelijke problemen in de wereld aan te pakken en op te lossen. Of dit terecht is, kun je je afvragen. Hoe dan ook, mensen vertrouwen organisaties daarin niet meer vanzelfsprekend. Zijn in die zin teleurgesteld in overheid en bedrijfsleven. Overal ontstaan actieve platformen. Technologie zorgt er voor dat mensen steeds meer macht en instrumenten in handen hebben om deze mening met elkaar om te zetten innovatieve oplossingen. Power to the people!

Het is dus heel belangrijk dat organisaties zich weten te verbinden met mensen, met deze platformen binnen en buiten de organisatie. Wat stakeholders vandaag de dag vooral willen weten is waar de organisatie (achter het merk) voor gaat en staat. Waarom ben je relevant? Wat voeg je aan waarde toe aan de omgeving, aan mijn leven? Kan en wil ik je vertrouwen hierin? Op dat soort vragen zal de organisatie een goed en helder antwoord moeten geven. En in alles wat het doet en zegt een puzzelstukje leveren die uiteindelijk het hele plaatje maken. En daarbij is het altijd persoonlijk bedoeld.

N.B. dit zal op termijn met de opkomst van kunstmatige intelligentie en internet of things veranderen, maar zo ver zijn we nu in de praktijk nog niet en bovendien kan de oprukkende digitalisering ook weer rekenen op een tegenbeweging.

Loading...