Essay

Brand Sanity

Hoe kon een ontzagwekkend bedrijf als Volkswagen schijnbaar van de ene op de andere dag aan de rand van de afgrond belanden? Waarom lukt het de PvdA al dertig jaar niet meer om in de gunst van de kiezers te komen? Hoe kan het dat ABN AMRO er maar niet in slaagt om het vertrouwen in de bank te herstellen? 

“Alleen als organisaties hun mentale gezondheid serieus gaan nemen, kan het vertrouwen terugkeren.”

Het vertrouwen terugwinnen

In dit essay gaat reclamemaker Maarten Bakker, creative director en partner bij ClubgeistBVH, op zoek naar het antwoord op deze en andere vragen. Hij stuit daarbij op twee obsessies die bepalend zijn voor hoe organisaties naar zichzelf kijken: de obsessie met objectiviteit en de obsessie met marketing.

 

Hij ontleedt deze obsessies en introduceert een nieuw concept dat we kunnen hanteren bij het nadenken over organisaties en merken: Brand Sanity. Alleen als organisaties hun mentale gezondheid serieus gaan nemen, kan het vertrouwen terugkeren. Om te beginnen in die organisaties, en uiteindelijk in de maatschappij waar ze deel van uitmaken en die ze mede vormen.

Brand Sanity lezen?

Vraag Brand Sanity gratis aan via maarten@clubgeist.nl.

 

 

“Het dunste boekje dat ik ken met de grootste impact. Ook op jouw denken.” – Cor Hospes

 

 

“Ik vind het essay een mooie aansporing om met hart en ziel mijn werk te blijven doen. En elke dag op zoek te gaan naar wat mij en mijn collega’s drijft. En waartoe we ons moeten verhouden. Hoe kijkt de buitenwereld tegen ons aan? Zijn we überhaupt voldoende aangesloten op onze stakeholders? Kunnen we hen uitleggen wat we doen? Dat soort kritische vragen stellen, is het begin van het herstel van vertrouwen.” – Jaap de Bruijn