AMNESTY INTERNATIONAL

Public Relations is niet hetzelfde als mensenrechten

Wat doe je als je als land een dramatisch slechte reputatie hebt op het gebied van mensenrechten en toch handelsbetrekkingen wilt aanknopen met landen die daar kritiek op hebben? Je zou natuurlijk kunnen stoppen met het genadeloos vervolgen van minderheden, mensenrechtenactivisten, journalisten en academici. Je zou een eind kunnen maken aan het voeren van schijnprocessen, het martelen van gedetineerden, het toedienen van lijfstraffen en het onthoofden van mensen.

Of je huurt gewoon een héél goed PR-bureau in. Zodat er in de westerse media een beeld ontstaat van een land dat onder leiding van een verlichte kroonprins steeds hervormingsgezinder wordt. Waar vrouwen zelfs mogen autorijden en naar de bioscoop mogen gaan.

Saoedi-Arabië heeft voor dat tweede gekozen. Het heeft geen structurele hervormingen geïntroduceerd, maar grote PR-campagnes. Amnesty vroeg ons om dat met een internationale campagne onder de aandacht van het bedrijfsleven en de politiek te brengen. We maakten een online film en advertenties in o.a. The Economist en de Volkskrant, waaronder een wervingsadvertentie voor een fake PR-bureau. Thema van de campagne: Saudi Arabia, don’t mistake public relations for human rights.